پرسنال برندینگ چیست؟

پرسنال برندینگ

پرسنال برندینگ


این سوالی است که امروزه بسیاری به دنبال جواب آن هستند.اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم،پرسنال برندینگ یا برند سازی شخصی توصیفی است که وقتی اسمی از تو می آید دیگران از تو دارند و به طور خلاصه برند خصوصی از دو کلمه پرسنال و برند به وجود آمده که پرسنال به چیزی گفته می شود که فقط مختص به شخص خاصی است و در کل جهان فقط به آن فرد مربوط و برند مفهوم ذهنی است که در ذهن مخاطبان ما است.

فرق برند سازی شخصی و تجاری

برند سازی شخصی هم همانند برند سازی تجاری است و تنها فرق میان آنها این است که ما در برند سازی تجاری محصول و خدمات را ارائه و تبلیغ می کنیم در صورتی که در برند سازی شخصی فرد مهارت های خودش را تبلیغ می کند.

مفهوم برندینگ

حالا اگر بخواهیم دقیق تر در این باره بدانیم برندینگ درباره لوگو،آرم و اسم نیست بلکه برندینگ درباره احساس است.حسی که ما نسبت به یک محصول یا سرویس داریم و پرسنال برندینگ حسی است که ما به دیگران داریم و برند شخصی ما حس دیگران نسبت به ما است.

جف بیزوس مدیر عامل شرکت آمازون یک تعریف ساده و زیبا در این باره دارد که می گوید:

((برند شخصی شما درواقع چیزیه که وقتی شما در اتاق نیستید دیگران درباره شما میگن))

برند سازی برای شخص چه کمکی به ما می کند؟

میخواهم این موضوع را با یک مثال شروع کنم،همه ما می دانیم که وقتی فردی قادر به انجام کاری نیست مثلا وقتی می خواهد یک جسم سنگین که قدرت جا به جایی آن را ندارد حرکت دهد از یک اهرم کمک میگیرد.

پرسال برندینگ هم به همین شکل است وقتی ما می خواهیم به خواسته های بزرگ خود دست پیدا کنیم،ممکن است قدرت کافی نداشته باشیم در این صورت برندسازی برای فرد مثل یک اهرم عمل می کند و قدرت انجام آن کار را به ما می دهد.

آیا پرسنال برندینگ نیاز به مهارت بالا دارد؟

همه افراد فکر می کنند برای اینکه یک فرد بتواند برند شخصی داشته باشد، نیاز است که مهارت بسیار بالایی در زمینه کار خود کسب کند در صورتی که این گونه نیست،همه افراد می توانند برند شخصی خودشان را با هر سطحی در زمینه کاری خودشان داشته باشند و حتما نیاز به کسب مهارت بالا نیست‌.

صداقت در برندسازی شخصی

اگر یک فرد می خواهد پرسنال برندینگ خوبی داشته باشد باید درباره شخصیت خودش صادق باشد اگر شروع کند به دروغ گویی و ظاهر سازی شاید در مدت کوتاهی بتواند آدم هارا جذب خودش کند اما به مرور زمان آدم ها به آن حقیقت اشتباه پی می برند.

همه ما میدانیم که برند شدن خیلی کار سختی است و در دراز مدت اتفاق می افتد و یک فرد یک شب نمی تواند برند شود و آن چیزی که در کوتاه مدت اتفاق می افتد اسمش شهرت است.

خود شناسی

یکی دیگر از اصولی که در برندسازی شخصی بسیار مهم است داشتن شناخت کافی از خود است. یعنی فرد باید به اندازه کافی از مهارت ها و علایق خود شناخت داشته باشد،تا یک پرسنال برندینگ خوب از خودش به وجود بیآورد.

دلیل زیاد شدن توجه امروزه به برندسازی فردی

دو اتفاق موجب این شده،اول اینکه در دنیای امروز استعداد ها بیش از نیاز بازار است. دلیل دوم ظهور عجیب سوشال مدیا است، مثلا قبلا اگر می خواستید خودتان را  به جهان معرفی کنید یک راه طولانی داشتید که الان سوشال مدیا این کار را راحت کرده.

نقش سوشال مدیا در پرسنال برندینگ

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی افراد بیش از پیش مشتاق به تبلیغ و شناخته شدن پرسنال برندنیگ خود شده اند که اینترنت نیز به این امر بسیار کمک می کند زیرا افراد با ساخت ایمیل می توانند یک اکانت بسازند و در یک شبکه جهانی خودشان را معرفی کنند.

بروز این دو عامل، باعث شده پرسنال برندینگ در کل دنیا ترند شود به صورتی که اگر مقالات بیزینس 2013 و 2014 را بخوانید اعلام می کند که اگر تا 2020 برای خودتان برندسازی نکردید بیزینس شما رو به ورشکستگی می رود.

 

نشانه برندسازی برای فرد در دنیا

برندسازی شخصی مانند اثر انگشت است،آیا دلیل آن را می دانید؟

به این دلیل نشانه پرسنال برندینگ در دنیا اثر انگشت است زیرا که هر فرد اثر انگشت خواص و مختص به خود را دارد و تنها چیز منحصر به فرد در دنیا است.

تاثیر پرسنال برندینگ بر کسب و کار

وقتی یک فرد برندسازی خوبی داشته باشد این برند شخصی به کسب کار اونیز کمک می کند همان طور که می دانیم وقتی یک فرد شناخته شده باشد و افراد از مهارت های او شناخت داشته باشند وقتی او کسب و کاری به وجود می آورد به او اعتماد می کنند.

مثلا استیو جابز مدیر اجرایی شرکت اپل فردی شناخته شده است  و پرسنال برندینگ خیلی خوبی دارد.

پرسنال برندینگ در دنیای امروز

امروزه دیگر برند خصوصی فقط مختص به صاحبان مشاغل نیست بلکه هنرمندان، ورزشکاران و… نیز برند شخصی مختص به خود را دارند.

اهمیت پرسنال برندینگ

دلیل اهمیت بالای برند شخصی این  است که به ما کمک می کند فرصت های مطابق  با مهارت هایمان را بدست آوریم و از آن ها کمال استفاده را ببریم.

مراحل ساخت برند شخصی

اولین قدم در ساخت پرسنال برندینگ معرفی برند شخصی که داریم است،که بسیار مهم که شما چطور خودتان را به مخاطبین معرفی می کنید چون این معرفی اولین شناختی است که مخاطبین از شما کسب می کنند.

در قدم دوم باید هدفتان از ساخت برند را مشخص کنید. یعنی باید بعد از معرفی، هدف خود را از ساخت برند مشخص کنید و همان طور که در متن هم گفتیم برای مشخص کردن هدف خود از برند سازی نیاز به خود شناسی داریم.

در قدم سوم نیاز است که مخاطب هدف خود را پیدا کنید و بدانید که هر مخاطبی به درد شما نمی خورد به این دلیل که شخص شما روی قشر خاصی از مردم تاثیر گذار است.

و در قدم آخر همیشه به دنبال این باشید که به ارزش های شخصی تان اضافه کنید و سعی کنید، همیشه مشتاق باشید که چیز های جدید به آموخته هایتان اضافه کنید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *